Wednesday, August 25, 2010

Aku Orang Melayu Part II


Apa la dungu sangat dorg ni..

Bismillah... Aku dapat hate mail dowh sbb aku tinggalkan comment yg tak berbaur perkauman langsung dalam blog kebencian aku baru-baru ni.. Then they call me racist? Ada aku ckp suruh sapa2 balik negara sapa2? Ada aku ckp korg bukan asal sini eventhough hakikat nama Malaysia ni dulu dipanggil tanah melayu? Ada aku persoalkan tu semua? Ada aku ckp aku tak suka rakan-rakan non-meleis aku ada di sini? NO! Again, kalau tak fasih BM jangan la tunjuk pandai dan berlagak mcm ko faham sebijik2 apa yang aku tulis ni...!

Back to being racist - korang yg racist, korang yg bagi bukti batu bersurat la apa la.. sepanjang blogging, aku tak penah la nak persoalkan mcm mana rakan-rakan aku yg non-meleis ni boleh ada di Malaysia yg gah ni.. Malah, ramai kawan-kawan baik aku yg non-meleis and they like the fact that kita boleh duduk sama-sama dan even berbual dan bersembang pasal topik bodo ni - racism.. Aku rasa benda ni pon tak patut ada kat tanah airku.. Tak logik sbb selama ni dah menarik dan cantik dah perjalanan, susun atur serta toleransi antara semua. Cuma sebab ada pihak yang mempolitikkan dan membatu apikan benda ni sampai jadi blown out of proportion jadi nye..

So, baca betol2 apa aku tulis sblm ni.. kalau susah nak faham, get a dictionary with you.. Ko nak tulis pasal sejarah ke apa ke ko tulis la, ko nak mail ke comment aku ni racist lantak korang la.. tapi ko jangan sesekali sentuh pasal bangsa aku, Melayu, jangan ko sibuk nak persoalkan agama aku, Islam dan budaya-budaya serta adat Bangsa dan Agama aku..

Go into detail, mcm aku tulis dalam post aku sebelum ni.. ada situasi2 yang mengharam, mengharus dan membolehkan orang Islam mendoakan orang bukan Islam. Aku tak ckp terus tak boleh, aku tak ckp langsung tak boleh.. aku cuma explain situasi2 dia so orang yang berlagak pandai tahu apa yg ditulis dan dicakapkan.. To those yg tak penah baca blog tu, silakan but take the time to do so and if possible go through the whole thing cause mmg nyakitkan hati..

Banyak lagi yang perlu difahamkan so please ask and dun speculate, ni satu penyakit yang susah nak cari cure.. Sbb bila sorang speculate and he asked around, yg lain akan speculate with ajinomoto (additional so-called-info craps). So do ask, sebagai jiran kepada muslim kalian sangat2 dialu2kan untuk bertanya dan aku rela membantu walaupun jahil bab2 ni semua..

Wasalam..

0 quickies: