Thursday, June 3, 2010

Apa Nak Jadi

Rambling time!!
Apa ke jadahnya?
Sekumpulan manusia tak bersalah, berniat memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan. Tapi bila manusia lain cemburu, dengki dan sakit hati dengan niat mereka jadilah musibah yang mengorbankan ramai.. Aku sedar, aku tak mampu dan aku tak mungkin akan dapat buat apa yang mereka buat. Naik kapal laut berjam-jam, semata-mata untuk menyampaikan bantuan kepada ribuan mereka yang langsung mereka tak kenali.
Haram jadah punya Israel! Senang aku cakap!
Kapal laut yang kering kontang, tiada senjata atau pun iringan askar batilion yang berpusu-pusu pun jadi sasaran askar pengganas yang hanya mau jadikan mereka target practice. Aku tau, kadang kala kita tak boleh lawan keganasan dengan keganasan. Tapi jikalau aku mampu dari segi wang dan tenaga, aku akan buat sesuatu yang akan melupuskan kaum laknat ni dari muka bumi Allah ni.
Orang sering berkata, terutama mereka yang bukan beragama Islam. Kalau Allah itu Maha Kuasa, Maha Mengasihani, kenapa berjuta kaumNya teraniaya? Kenapa beribu kaumNya terkorban dan sengsara kelaparan? Jawapan aku senang, sebab Allah cinta dan sayang pada kaumNya, maka Allah berikan cabaran dan dugaan yang terhingga. Bila manusia diduga, maka lebih dekat mereka denganNya. Benar?
Cuba korang tengok, berduyun-duyun bantuan yang dihulurkan kepada mereka yang memerlukan. Tak kiralah, sama ada bencana alam mahupun mangsa peperangan. Yang pasti, ada sahaja mereka yang dengki dengan bantuan ini atau cuba mengambil kesempatan. Tapi takpe, Allah itu Maha Kaya. Satu hari nanti mereka akan dapat balasan yang setimpal dengan apa yang mereka lakukan. Kalau bukan dari aku, mungkin dari Allah.. Surely dari Allah...

1 quickies:

Anonymous said...

Bronk,

People simply forgot history as how the Israelis got hold of Palestine. A simple glance at history should render us enlightened. Suffice to say, the Israelis were parasites scattered around the world.

The Israelis (some of them) managed to escaped Hitler and 'settled' in Palestine, no thanks to the British's nosy action. Hitler was right, the Israelis are the bane of mankind.

Concentrated in one place or festering in various countries, most of these monkeys wrought havoc and sow the seeds of corruption of the human race.

Sadly, we only see the means to battle them via war when the type of products you choose and use have a profound effect on them and their allies.

Yes, everybody must lend a hand to our brothers over there and right here in Malaysia in the event that McDonald's go bankrupt (hardly can see that happening!).

Don't go daydreaming of lifting arms if you can't even go a day without Coca Cola or Wonderbra!